Foment posa en servei dos trams de l’A-22 al seu pas per Lleida

cinta

14/12/2009

Osca i Lleida, cada cop més a prop.


  • El Ministeri ha invertit 70 M€ en l’execució d’aquests prop de 10 quilòmetres d’autovia.
  • Lleida té ja prop de 170 quilòmetres de vies de gran capacitat de la xarxa de carreteres de l’Estat.
El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, ha posat avui en servei dos trams de l'autovia A-22: Lleida – La Cerdera i La Cerdera – Variant d'Almacelles (Aquest), ambdós a la província de Lleida.

Els dos trams sumen una longitud de 9.400 metres de nova autovia i han suposat una inversió de 70 M€. L'entrada en servei d'aquests nous trams obre un nou eix d'alta capacitat cap al corredor cantàbric i cap als Pirineus, a través de la connexió amb l'A-23 des d'Osca fins a Jaca i l'A-21 Jaca – Pamplona.

Segons ha destacat Morlán, l'autovia que està executant el Ministeri de Foment és d'especial rellevància per acostar Osca i Lleida, molt important per al desenvolupament econòmic i l'activitat generada entre les comunitats autònomes d'Aragó i Catalunya.

El secretari d'Estat ha agregat que des de 2004 el Ministeri ha finalitzat els estudis i iniciat les obres de 9 trams de l'A-22, i en aquests moments es troben conclosos 4 d'ells. El següent tram que entrarà en servei serà el de la Variant de Barbastro a principis de 2010, seguit del Siétamo – Velillas i parcialment el tram Ponzano – Velillas (des de Velillas fins al riu Alcanadre) abans d'estiu de 2010.

A Lleida, el Ministeri de Foment conclourà les obres del tram Variant d'Almacelles – L.P. Osca el 2011.

Després de l'entrada en servei d'aquests gairebé 10 quilòmetres, Lleida compte ja amb a prop de 170 km de vies de gran capacitat de la xarxa de carreteres de l'Estat.

Inversions
D'un altre costat, Morlán va posar de relleu que les inversions a Lleida en matèria de carreteres s'emmarquen dins el Protocol signat amb la Generalitat el 2005, indicant que des de llavors el Ministeri ha licitat i/o adjudicades obres per import de 1.133 M€.

Segons va explicar, a Lleida en matèria de carreteres Foment té en marxa obres per gairebé 200 M€.

Comparant les inversions a Catalunya dels períodes 1999-2003 i 2004-2008 s'ha produït un increment del 100,72%.

A Lleida el creixement en matèria de carreteres en aquest mateix període ha estat de 56,3%. Fins ara, aquest Govern ha invertit 750 M€ en les infraestructures d'aquesta província.

ANNEX

Tram: Lleida – La Cerdera
El tram inicial i arrencada de l'autovia A-22 Lleida – Osca suposa l'enllaç de connexió amb l'autovia A-2 Madrid – Frontera Francesa. En la intersecció d'ambdues autovies es troba el nou enllaç d'Alpicat.

 

Aquest enllaç permet realitzar tots els moviments entre els destins de Barcelona – Saragossa - Lleida – Osca, així com el trànsit local entre Alpicat i Lleida.

 

A causa del caràcter periurbà de la zona, a partir de la glorieta es creen unes vies de servei que acompanyen al tronc per ambdós marges fins a la zona de la Cerdera. Aquestes vies de servei connecten amb el tronc en diversos punts a través dels corresponents transfers.

 

Les vies de servei connecten amb l'enllaç de la Cerdera, situat sobre l'entrada del túnel. Aquest enllaç per tant no connecta directament amb el tronc de l'autovia sinó amb les vies de servei, i permet l'accés a l'autovia cap a Lleida a les urbanitzacions de La Cerdera Alt, Buenos Aires i unes altres urbanitzacions de Raimat i Alpicat.

 

En el quilòmetre 3,7 de l'autovia A-22, es situa la boca costat Lleida del Túnel de La Cerdera. El túnel té una longitud de 432 m, degut fonamentalment a consideracions mediambientals i de seguretat viària.

 

La boca costat Osca del túnel es situa en el quilòmetre 4,132, on a continuació trobem un desboscament d'uns 15 m, que se'n va reduint a poc a poc fins a passar l'alt de La Cerdera.

 

Al costat de les boques d'entrada al túnel i des d'ambdós sentits s'ha habilitat una àrea per a ús exclusiu dels equips que treballen en les tasques d'explotació i tasques de manteniment del túnel. En ella s'ubiquen els centres de comandament i altres instal·lacions per al seu servei.

Com a mesures correctores de l’impacte ambiental més rellevants destaca el disseny del fals túnel, la integració de la rasant de l’autoriva a la trinxera de l’alt de la Cerdera, la revegetació de talussos de terraplè, la disposició de pantalles fonoabsorvents a les zones molt properes a les edificacions, així com la col·locació de la tanca de tancament a l’autovia.

 
Tram: La Cerdera – Variant d'Almacelles (Aquest)
El tram que discorre des de La Cerdera fins a la Variant d'Almacelles (Aquest), recorre els camps de vinyes de Raimat, al municipi de Lleida.

 

La longitud total del tram és de 4.200 m. La ràdio mínima en planta és de 2.500 m, que permet una velocitat específica de 120 km/h.

 

En el quilòmetre 8,2 del tram es troba un nou enllaç amb la carretera de Sucs i Raimat, que dóna accés a les poblacions de Sucs, Raimat i uneix mitjançant ramals, l'A-22 amb la glorieta existent en la N-240.

 

Es manté la continuïtat dels camins existents amb la construcció de dos passos inferiors que estan ubicats de manera transversal a l'eix de l'autovia.

El Canal d'Aragó i Catalunya creua sobre l'eix de l'autovia mitjançant la construcció d'un aqüeducte de 3 vans.

 

Com a mesures correctores d’impacte ambiental més rellevants, destaca el disseny de la rasant de l’autovia en trinxera deprimida respecte al terreny natural; la revegetació de talussos de terraplè mitjançant terra vegetal, així com la col·locació de la tanca de tancament a l’autovia.

> Fotos