Foment exposa a informació pública l’estudi informatiu de la nova línia Castelldefels-Cornellà-Barcelona

05/10/2010

Pla de Rodalies de Barcelona


Donarà servei a sis municipis de la Comarca del Baix Llobregat, que sumen una població de prop de 400.000 habitants

El Ministeri de Foment ha sotmès a informació pública l'Estudi Informatiu de la nova línia de Rodalies Castelldefels-Cornellà-Barcelona (Zona Universitària), segons publica en la seva edició d'avui el Butlletí Oficial de l'Estat.

L'objecte de l'estudi és la definició, anàlisi i comparació de les diferents alternatives de traçat plantejat per a l'establiment d'una nova línia ferroviària de Rodalies, entre les localitats de Castelldefels i la Zona Universitària de Barcelona. El seu contingut ja va ser presentat als alcaldes dels municipis afectats el passat dia 15 de setembre.

Com a part integrant del mateix s'inclou el preceptiu Estudi d'Impacte Ambiental, en què s'analitzen detalladament els impactes originats per l'actuació, proposant-se les corresponents mesures compensatòries i correctores.

Funcionalitat de la nova línia
La nova línia comptarà, a més de Barcelona, amb estacions ubicades als municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat, que sumen una població de gairebé 400.000 habitants.

Aquesta línia, que està inclosa en el Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies 2008-2015 es plantejava inicialment entre Castelldefels i Cornellà, unint-se a l'actual R-4 a l'entorn de Cornellà de Llobregat.

Durant la redacció de l'Estudi Informatiu es va comprovar la necessitat de replantejar aquesta connexió en superfície, ja que, en tractar-se d'una zona urbana molt consolidada, es generaven fortes afeccions i ocupacions crítiques des del punt de vista urbanístic.

D'altra banda, i des del punt de vista funcional, els estudis de la xarxa realitzats, davant l'augment de freqüències d'explotació previsible, aconsellaven evitar la confluència de trànsits d'aquesta nova línia amb les ja existents. Amb això s'evitaria sobrecarregar en un futur els dos túnels urbans actuals de Barcelona.

En aquest sentit, el ministre de Foment va anunciar el novembre del passat any la modificació del punt final de la línia Castelldefels-Cornellà, mitjançant la seva prolongació fins a la Zona Universitària de Barcelona.

En conseqüència, aquest Estudi Informatiu respon a aquest plantejament, i els seus objectius principals són:

• Millorar el servei de Rodalies en les poblacions situades a l'oest del riu Llobregat (Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi de Llobregat).

• Estendre aquest mateix servei al municipi d'Esplugues de Llobregat, que no compta avui dia amb cap estació ferroviària en servei.

• Crear un nou accés ràpid i amb bones condicions a la ciutat de Barcelona. El 80% dels usuaris de la nova línia realitzarà almenys un transbord en algun dels intercanvis previstos amb altres xarxes de transport públic col•lectiu, per la qual cosa cal dissenyar la nova infraestructura amb temps de viatge competitius, de manera que la durada total dels desplaçaments no resulti excessiva, cosa que desincentivaria fortament l'ús del transport públic.

• Exercir un paper complementari en la millora de l'accessibilitat al transport públic ferroviari en la zona sud de la Comarca del Baix Llobregat, on la prolongació prevista de la línia 3 de Metre (Zona Universitària de Barcelona-Esplugues de Llobregat-Sant Just Desvern-Sant Joan Despí-Sant Feliu de Llobregat), cobrirà de manera efectiva els barris actualment pitjor servits d'aquests municipis, situats en el marge est del riu Llobregat.

Millora del transport públic ferroviari en la zona sud de la Comarca del Baix Llobregat
Els municipis situats al marge oest del riu Llobregat són servits mitjançant l'actual línia de Rodalies R-2 i la línia de FGC del Llobregat-Anoia.

L'actual accessibilitat al transport públic ferroviari en aquests municipis es tradueix en que només el 12,9% de la població està situada a menys de 10 minuts d'una estació de Rodalies, i el 20,9% a menys de 15 minuts. Després de l'entrada en servei d'aquesta nova línia aquests valors pujaran fins al 63% i 88% respectivament (sense comptar els serveis de FGC a Sant Boi de Llobregat).

Alternativa proposada a l'Estudi Informatiu
La longitud de l'alternativa proposta és de 22,2 km (18,4 km de traçat soterrani), i es plantegen un total d'11 estacions.

El punt d'inici de la nova línia és l'actual estació de Castelldefels Platja, continua per les vies actuals de la R-2 fins a l'estació situada al centre d'aquesta mateixa ciutat, que es reforma per donar cabuda als nous serveis. A partir d'aquest punt, comença el traçat soterrani de la nova línia fins al seu punt final, situat en la Zona Universitària de Barcelona.

El traçat d'aquesta nova infraestructura al seu pas pels municipis de Gavà i Viladecans ha tingut en compte la presència del jaciment arqueològic “Minas Prehistòric de Gavà-Can Tirorer”, que constitueix el conjunt miner amb galeries més antigues d'Europa (4.000 a.c.). El traçat proposat discorre uns 300 metres al sud d'aquest jaciment, amb l’objecte d'establir una distància de seguretat raonable.


Procés d'informació pública
El procés d'informació pública, anunciat avui al Butlletí Oficial de l'Estat, permet que l'Estudi Informatiu pugui ser examinat per les persones que vulguin, qui podran formular observacions que hauran de versar sobre la concepció global del traçat, en la mesura en què afecteu l'interès general.

La Informació Pública ho és també als efectes mediambientals previstos en el procediment d'Avaluació de L'impacte Ambiental regulat en l'R.D.L.1/2008 d'Avaluació de L'impacte Ambiental, modificat per la Llei 6/2010.

Aquest Estudi Informatiu estarà exposat al públic en els locals de l'Àrea de Foment de la Subdelegació del Govern a Barcelona (Carrer de Bergara, 12, Barcelona), als Ajuntaments de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, L’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Barcelona, així com a la Direcció General d'Infraestructures Ferroviàries (Plaza de los Sagrados Corazones, 7, Madrid).