Víctor Morlán supervisa la finalització de les obres de muntatge de la catenària rígida als túnels de Barcelona

28/10/2010

Amb una inversió d'11,7 milions d'euros.


L'última fase s'ha executat en les vies d'estacionament d'amplada convencional de l'estació de Barcelona Sants, on s'han muntat 9 quilòmetres de la nova catenària

Els nous sistemes, que doten a les instal·lacions d'una elevada fiabilitat, s'han instal·lat en una longitud total de 47,5 km

El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, ha realitzat aquesta nit un recorregut per l'estació de Barcelona Sants per supervisar la finalització dels treballs de l'última fase de la instal·lació de la catenària rígida als túnels de Barcelona, que han representat una inversió d'11,7 milions d'euros.

Morlán, acompanyat pel secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, i el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, ha inspeccionat el nou sistema d'electrificació en les vies d'estacionament d'amplada convencional, on durant els últims mesos s'ha executat el muntatge de 9 quilòmetres de catenària rígida.

La instal·lació de la catenària rígida als túnels de Barcelona s'emmarca en el ferm compromís del Ministeri de Foment d'impulsar, a través del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015, actuacions encaminades a modernitzar les infraestructures i instal•lacions de l'esmentada xarxa, que comprèn tant la millora de la infraestructura com de les estacions, amb l'objectiu d'oferir un servei amb millors prestacions de seguretat i fiabilitat.


Òptim funcionament i més gran fiabilitat

Adif ha completat amb èxit la instal·lació dels nous sistemes d'electrificació en una longitud total de 47,5 km que discorren pels túnels de Plaça de Catalunya i Passeig de Gràcia, així com en els diferents ramals d'enllaç. La valoració del funcionament de la nova catenària és òptima, ja que no s'ha registrat cap incidència imputable a la línia aèria de contacte, cosa que representa una significativa millora de les prestacions i l'eficàcia del servei. Fins i tot, aquest òptim funcionament ha evitat més grans repercussions en aquelles incidències relacionades amb el sistema d'electrificació.

La catenària rígida dota a les instal·lacions d'una elevada fiabilitat, assegurant així la regularitat de les circulacions on les característiques de l'explotació, com a túnels urbans, així ho requereixen.

La nova catenària millora de manera significativa la qualitat del servei en els trams que registren un elevat trànsit, en requerir un menor manteniment, disposar d'una gran capacitat de transport d'electricitat i oferir més prestacions de durabilitat, robustesa i resistència, a més de prevenir possibles incidències. Una altra dels avantatges que ofereix aquest tipus de catenària rígida és que en línies electrificades de corrent contínua, com les de la xarxa ferroviària d'amplada convencional, es redueix el desgast i la substitució dels seus elements es realitza de manera automàtica mitjançant maquinària especialitzada.

Per a l'execució d'aquestes actuacions, Adif ha realitzat un intens esforç tècnic i humà per permetre que l'execució d'aquests treballs es compatibilitzi amb el manteniment del trànsit ferroviari, reduint al màxim les afeccions al servei. Les operacions, iniciades el setembre de 2008, s'han dividit en cinc fases, cadascuna d'elles amb una curosa planificació.

D'aquesta manera, en horari nocturn s'han endut els treballs previs, consistents, entre altres, en la col·locació de 8.000 suports, per a què s'han destinat 20 operaris i 6 vehicles de via per jornada durant un total de 600 nits.

Posteriorment, i coincidint amb èpoques de menor demanda com períodes de vacances o caps de setmana, s'ha realitzat la col•locació dels perfils d'alumini i el fil de contacte dels nous dispositius que subministren electricitat als trens. En l'última fase, executada en l'àmbit de l'estació de Barcelona Sants, aquests treballs s'han desenvolupat en horari nocturn per la importància estratègica del terminal en tractar-se del centre neuràlgic del trànsit ferroviari a Barcelona i Catalunya. En aquestes operacions han participat 90 persones i 27 vehicles de via per jornada durant 40 dies.

Les actuacions per a la renovació integral de la línia aèria de contacte s'han completat amb la instal·lació de les transicions amb la catenària convencional en les entrades i sortides dels túnels, la col·locació d'agulles aèries, que es corresponen amb els canvis d'agulles en les vies, i la substitució d'elements associats al sistema d'electrificació. Així mateix, i una vegada completades les operacions tècniques d'instal•lació, s'han realitzat les proves de validació dels nous sistemes per verificar els seus paràmetres i el seu correcte funcionament.