La Seguretat Social elimina el paper i les empreses tramitaran les cotitzacions per Internet

La Seguretat Social elimina el paper i les empreses tramitaran les cotitzacions per Internet
<br/>

10/12/2010

El nou sistema, que estalviarà costos, entrarà en funcionament a partir de l’1 de gener


Al 2011 es generalitzarà el sistema RED com a sistema de comunicació i d’intercanvi de dades entre les empreses, els professionals i la Seguretat Social · La Tresoreria General de la Seguretat Social remetrà totes les seves notificacions per mitjans informàtics o telemàtics · La Secretaria d’Estat preveu un estalvi de 28 milions d’euros amb la nova mesura

A partir de l’1 de gener de 2011, serà obligatori l’ús del Sistema RED (Remissió Electrònica de Documents), per a totes les empreses amb treballadors que cotitzen pel Règim General així com també per a les empreses amb més de 10 treballadors dels altres règims de cotització. El passat 30 d’octubre es va publicar en el BOE la norma que estableix l’obligatorietat de portar a terme de forma electrònica els tràmits de la Seguretat Social relacionats amb la presentació i pagament dels documents de cotització i els moviments d’afiliació, altes, baixes i variacions de treballadors.
 
De fet, el 99 % de les empreses barcelonines ja estan connectades per Internet amb la Seguretat Social. No obstant això, la Tresoreria General de la Seguretat Social a Barcelona (TGSS) calcula que existeixen encara al voltant de 2.500 empreses que fins ara no transmeten les seves dades mitjançant aquest Sistema i es veuran obligades a fer-ho, a partir de l’1 de gener.
 
Amb l’extensió del Sistema a totes les empreses, el projecte de Control de la Recaptació per Treballador (Cret@) entrarà en una fase decisiva de la seva implantació ja que permetrà, a mig termini, informar mensualment a les empreses sobre les cotitzacions socials, tot oferint un document –semblant a l’esborrany de la Declaració de la Renda- amb el qual es podrà realitzar la liquidació de les cotitzacions, a partir de les dades presentades per les empreses.
 
La universalització del Sistema RED anirà acompanyada també d’un canvi en el model de notificació d’actes administratius per part de la Tresoreria General de la Seguretat Social. L’any vinent, els mitjans electrònics passaran a ser el canal de comunicació habitual amb les empreses per a la notificació de reclamacions de deute, providències de via executiva i altres documents corresponents a actes de recaptació. La mesura permetrà a la Seguretat Social estalviar-se una tramesa de 12 milions d’enviaments postals, la qual cosa suposa l’eliminació del paper i una reducció de la despesa equivalent a 28 milions d’euros. Però més enllà de l’impacte ecològic i l’estalvi per a les arques públiques, l’objectiu principal d’aquesta iniciativa és que s’agilitin els tràmits, es redueixin els terminis de notificació i es faciliti una ràpida correcció dels errors per tal de garantir la fiabilitat dels registres informàtics.
 
Amb aquest mateix objectiu, les publicacions en els butlletins oficials seran substituïdes per la publicació en el nou Tauler Electrònic d’Edictes de la Seguretat Social, accessible des de la Sedeelectrònica, que pot suposar una altra via d’estalvi pressupostari d’uns vuit milions d’euros addicionals.
 
Divulgació i col·laboració
 
La Seguretat Social donarà suport i oferirà assessorament a les empreses que fins ara no transmetien les dades de cotització mitjançant el Sistema RED i que es veuran obligades a fer-ho a partir del proper exercici. Així mateix, la TGSS ha portat a terme una Campanya amb un conjunt d’actuacions per tal de facilitar la incorporació al nou Sistema que inclou l’enviament de comunicacions per carta a les empreses, l’organització de jornades de formació per als usuaris i l’edició i distribució de pòsters i díptics informatius que s’han distribuït a les oficines de la Tresoreria, sucursals d’entitats financeres i seus dels col·legis professionals. Cal subratllar que la campanya informativa ha comptat amb la col·laboració dels professionals col·legiats (economistes, graduats socials, gestors administratius i administradors de finques, entre d’altres).