Adif construeix la nova estació de Riells i Viabrea-Breda (Girona)

estacio

24/01/2011

Amb una inversió superior a 4,7 milions d'euros


Les instal·lacions, completament adaptades a persones amb discapacitat, disposen d'un edifici de viatgers de 410 m2, dues andanes i un pas inferior

 

Adif realitza les obres de construcció de la nova estació ferroviària de Riells i Viabrea-Breda (Girona), situada a la línia Barcelona-Portbou. Aquests treballs, que suposen una inversió superior a 4,7 milions d'euros, s'emmarquen en la construcció de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, que inclou també l'execució d'actuacions de modernització de les instal·lacions d'ample convencional a diferents punts pels quals discorre la nova infraestructura.

Gràcies a aquesta actuació, els clients del ferrocarril dels municipis als quals presta servei gaudiran d'unes instal·lacions més modernes, segures, completament adaptades i adequades a les actuals demandes de l'explotació ferroviària.

 

Fins al moment, s'ha conclòs l'estructura de l'edifici de viatgers i del nou pas inferior, la construcció de les andanes i les operacions tècniques en la superestructura (vies, catenària i instal·lacions de seguretat i comunicacions). Així mateix, s'han finalitzat els accessos i el condicionament de l'entorn, les canalitzacions dels serveis d'enllumenat, sanejament, recollida d'aigües pluvials i de les instal·lacions elèctriques i ferroviàries.
 
També s'han dut a terme els treballs de col·locació de baranes en el pas inferior, senyalització, instal·lació del tancament perimetral i s'estan ultimant les tasques de pintura, pavimentat i neteja.
Descripció de les obres

 

La nova estació disposa d'un edifici de viatgers amb una superfície útil de 410 m2, distribuïts en una única planta, i que està integrat per dos volums diferenciats que el doten d'un elevat grau de funcionalitat i accessibilitat. Un d'ells, de forma trapezoïdal i vidre, es destinarà a la zona d'ús públic, vestíbul de viatgers, lavabos i zona d'espera i trànsit. Per a la seva construcció, s'han utilitzat 70 tones d'acer.

 

L'altre espai, amb forma de prisma i revestit en l'exterior de pedra natural, es destinarà a dependències d'ús intern i sales tècniques. Els dos cossos estan units per una zona que allotjarà les taquilles i la cafeteria. Per la seva banda, la coberta de l'edifici unifica les dues zones i està formada per una peça amb un costat vertical i un altre inclinat que, al seu torn, serveixen com a marquesina per a incrementar el confort dels clients en cas d'inclemències meteorològiques.

 

L'estació compta amb andanes de fins a 300 m de longitud, les amplades van dels 4,5 mi 8 m, i una alçada de 68 cm respecte a la cota de carril per facilitar un accés més segur i còmode als trens. A més, el seu paviment incorpora franges de seguretat en els extrems i una banda podotàctil per orientar les persones amb discapacitat visual.

 

Per connectar les dues andanes, s'ha construït un pas inferior de 22,5 m de longitud, 3,5 m d'ample i 2,5 m d'alçada. Els seus accessos es realitzen mitjançant escales fixes i ascensors, cosa que facilita el trànsit de persones de mobilitat reduïda.

 

Finalment, s'ha disposat un nou accés viari a l'estació i s'han condicionat els entorns.
 

 

L'execució d'aquestes obres s'ha compatibilitzat amb el funcionament de les dependències provisionals de l'estació, adoptant en tot moment mesures per minimitzar les afeccions als clients i al servei.

 

La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins el període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid -Vilafranca del Penedès i instal·lacions d'electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que puja a 3.388,9 milions d'euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període, han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb una ajuda que puja a 70,9 milions d'euros.

 

En el període 2007-2013 seran cofinançades per les ajudes RTE-T les obres d'adequació per a la seva explotació en ample internacional, del tram Girona Mercaderies-Variant de Figueres, amb una ajuda de 6,1 milions d'euros.

 

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.

 

El Banc Europeu d'Inversions participa també en el finançament d'aquest projecte.