El Govern autoritza la remodelació de la capçalera nord de l'estació de Barcelona Sants per la seva connexió amb el túnel d'alta velocitat

01/04/2011

Es mantindrà la llosa de cobertura actual, el que representa una significativa reducció de les afeccions a la mobilitat en superfície.


Les obres tenen un pressupost de licitació de 3,5 milions d'euros

El Consell de Ministres ha autoritzat al Ministeri de Foment a licitar, a través d'Adif, les obres de remodelació de la capçalera nord de l'estació de Barcelona Sants per la seva connexió amb el túnel que enllaçarà amb la Sagrera de la Línia d'Alta Velocitat Madrid -Barcelona-frontera francesa. Aquesta actuació compta amb un pressupost de 31.460.619,8 euros (IVA inclòs).

 

Actualment, les andanes i les vies d'alta velocitat a Sants estan orientades cap a l'est (avinguda de Roma). El nou túnel d'alta velocitat enllaça amb la terminal des del nord-est (carrer Provença), el que fa necessari reorientar la seva disposició i alinear les instal.lacions per adequar-lo a la nova configuració.

 

Posteriorment, i mitjançant els aparells de via corresponents, enllaçaran amb la via doble que prové del túnel d'alta velocitat Sants-la Sagrera.

Característiques tècniques
El projecte comprèn un conjunt de modificacions de l'estructura subterrània de l'estació per dur a terme una redefinició del feix de vies. Segons la solució adoptada, es reconstruiran 5 pilars i es demoliran 50m de tram de mur pantalla que serveix de suport de la coberta actual, per la seva substitució per gelosies metàl.liques de repartiment recolzades en la nova pantalla de contenció del túnel, així com una nova línia de pilars compatible amb les dimensions geomètriques que requereix el trànsit ferroviari. La nova definició del feix de vies permetrà, en un futur, la incorporació de les vies actualment emprades per a trànsits d'ample convencional a aquesta configuració.

 

Per aconseguir la nova disposició, es retiraran les sis vies d'alta velocitat en la seva capçalera nord per a la posterior execució d'un nou traçat de 800 m de longitud, mitjançant el muntatge de via sobre balast. Així mateix, es col.locarà catenària rígida i es recol · locaran les instal.lacions de seguretat i comunicacions, mantenint la tecnologia actual.

Els treballs es complementaran amb la demolició i posterior reconstrucció de l'extrem nord dels 4 andanes destinats a serveis d'alta velocitat.

Adif ha realitzat un intens esforç de planificació d'aquestes obres per aconseguir una solució constructiva que permet mantenir la llosa de cobertura actual, el que representa una significativa reducció de les afeccions a la mobilitat en superfície, ja que evita suprimir el trànsit de vehicles en una zona que registra una gran densitat de circulació.
 
 
Fons europeus
La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins el període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, ​​així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid -Vilafranca del Penedès i instal.lacions d'electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que puja a 3.388,9 milions d'euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període, han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb una ajuda que puja a 70,9 milions d'euros.

 

En el període 2007-2013 seran cofinançades per les ajudes RTE-T les obres d'adequació per a la seva explotació en ample internacional, del tram Girona Mercaderies-Variant de Figueres, amb un ajut de 10,6 milions d'euros. El Banc Europeu d'Inversions també participa en el finançament d'aquest projecte.

 

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.