Simulacre d'impacte d'un tren de passatgers contra un obstacle imprevist en la part espanyola del túnel del Pertús

Simulacre d'impacte d'un tren de passatgers contra un obstacle imprevist en la part espanyola del túnel del Pertús

07/05/2018

Al llarg de la jornada s'ha realitzat en la secció internacional del túnel del Pertús un simulacre d'impacte d'un tren de passatgers contra un obstacle imprevist. L'exercici es basava a crear un escenari incert per posar a prova la capacitat de reacció de totes les parts implicades en matèria de protecció civil i, al mateix temps, per avaluar la resposta en la seva dimensió internacional i la coordinació operativa en la cadena de comandament entre Espanya i França.

En produir-se l'accident en la part espanyola del túnel ha estat el subdelegat del Govern a Girona, Juan Manuel Sánchez-Bustamante, l'encarregat de dirigir les operacions i d'activar el Pla de Socors Binacional entre Espanya i França.

Per part espanyola, a més del subdelegat del Govern a Girona, han participat en el simulacre operatius de Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya i de la Direcció general de Protecció Civil de Madrid, operatius de Protecció Civil de la Generalitat, Guàrdia Civil, Policia Nacional, Unitat Militar d'Emergències (UME), Mossos d'Esquadra, Bombers de la Generalitat, Sistema d’Emergències Mèdiques, RENFE i ADIF.

Per part francesa, Philippe Vignes, prefecto dels Pirineus-Orientals, encarregat de dirigir les operacions, s'ha desplaçat fins a la boca Sud del túnel. Han participat en el simulacre operatius de protecció civil de Perpignan, bombers francesos, efectius de la Gendarmerie i responsables de la Societat Nacional de Ferrocarrils Francesos.

Ha participat també en l'exercici, aportant efectius i mitjans, Línia Figueres Perpignan (LFP), operadora de la infraestructura.

Des de la posada en marxa de la línia d'Alta Velocitat Perpignan-Figueres s'han realitzat ja diversos simulacres en el túnel del Pertús, tant a la part espanyola com a la francesa, contemplant diferents escenaris.

Túnel transfronterer de tràfic mixt

La secció internacional de la línia d'Alta Velocitat entre Figueres i Perpinyà,  té una longitud de 44,5 quilòmetres: 24,5 en territori francès i 20 quilòmetres en sòl espanyol. De tràfic mixt -passatgers i mercaderies, inclòs el transport de mercaderies  perilloses-, dins d'aquesta infraestructura destaca el túnel del Pertús.

Es tracta d'un túnel transfronterer format per dos tubs ferroviaris units per uns canals de comunicació cada 200 metres i que compta amb els més avançats sistemes de seguretat. Cada tub està assignat a una única via construïda entre dues voreres, de manera que queda un pas lliure a cada costat de la via. El túnel del Pertús té una longitud de 8,3 quilòmetres, dels quals 7,3 aproximadament pertanyen a França i 0,97 a Espanya. A 300 k/h, un tren d'Alta Velocitat creua el túnel en cent segons.