Més de 400 persones participen en un simulacre d'emergències en el túnel del Pertús de la línia d'alta velocitat Figueres-Perpignan

11/10/2019


El túnel del Pertús és l'única gran infraestructura crítica a Espanya que gestionen conjuntament dos estats, l'espanyol i el francés.el exercici s'ha basat en la hipòtesi del descarrilament d'un tren de passatgers amb gairebé cent ferits, cinc d'ells de gravetat. S'ha provat la capacitat de reacció i de coordinació de totes les parts implicades en matèria de protecció civil


La Delegació del Govern a Catalunya, en coordinació amb la Prefectura dels Pirineus Orientals francesa i l'empresa Línia Figueres Perpignan (LFP), gestora de la línia ferroviària, han efectuat la matinada d'aquest dijous al divendres un simulacre d'emergències en el túnel del Pertús, l'única gran infraestructura crítica ferroviària a Espanya que gestionen conjuntament dos estats, l'espanyol i el francès al 50%, mitjançant l'empresa ad-hoc LFP.

En el simulacre han participat més de 400 persones entre efectius de cossos de seguretat i emergències de tots dos costats de la frontera, així com figurante que han simulat ser els ferits d'un hipotètic incident en la secció internacional del túnel.

L'exercici s'ha basat en el supòsit del descarrilament d'un tren de passatgers amb ferits de diversa gravetat per posar a prova la capacitat de reacció de totes les parts implicades en matèria de protecció civil i, al mateix temps, poder avaluar amb posterioritat la resposta donada, en la seva dimensió internacional i de coordinació operativa en la cadena de comandament.

En succeir l'incident en la part espanyola del túnel, ha estat el subdelegat del Govern a Girona, Albert Bramon, l'encarregat d'activar el Pla de Socors Binacional (PSB), la Sala de Crisi en la boca nord (França) i dirigir l'emergència. Seguidament, la Generalitat de Catalunya ha activat el Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT), marc de coordinació dels efectius de la Generalitat, en aquest cas sota la coordinació general del pla binacional, dirigit per la Delegació del Govern. A partir de la trucada al telèfon d'emergències 112 de Catalunya s'han avisat a tots els cossos implicats.

Per part de Protecció Civil de la Generalitat, Bombers de la Generalitat, Mossos d'Esquadra i Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) han participat més de 120 efectius. Protecció Civil ha gestionat la informació relativa a les persones afectades per l'accident i la sala d'atenció a familiars en coordinació amb RENFE. Bombers de la Generalitat ha intervingut amb dotacions dels parcs de Figueres, La Jonquera, Llançà i Roses, del Grup d’Emergències Mèdiques i sala de control. El SEM, responsable de l'assistència sanitària als ferits, ha participat amb 12 dotacions de diferents unitats i un equip de psicòlegs. Per la seva banda, Mossos d'Esquadra ha participat amb unitats de tráfico, seguretat ciutadana i ARRO, entre unes altres. Per part de l'Ajuntament de La Jonquera, han participat l'alcaldessa i el segon tinent d'alcalde, a la Sala de Crisi.

Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, ha destinat 7 tècnics especialistes; la Guàrdia Civil 13 efectius de la comandància de Girona, de la companyia de Roses i de la secció fiscal de La Jonquera; la Policia Nacional, 38 efectius d'intervenció policial, policia científica i policia judicial, entre uns altres; la Unitat Militar d'Emergències (UME), 13 membres i un equip de telecomunicacions especialitzat; i RENFE, 22 efectius.

Representant al prefecto dels Pirineus Orientals ha participat Jean Sebastien Boucard, cap del Gabinet, i diversos operatius de Protecció Civil de la Prefectura de Pirineus Orientals, Sapeurs Pompiers,  Gendarmerie, i SMUR-Urgences de France, en total 80 efectius.

Línia Figueres Perpignan SA, societat operadora de la infraestructura, ha aportat 30 efectius i mitjans materials. La societat ha estat representada pel seu director general, Petros Papaghiannakis, que ha participant també en l'adreça d'operacions.

Més de 100 figurante en total aportats per RENFE i SEM (que han simulat ser passatgers d'un tren d'alta velocitat, noliejat especialment per RENFE per a l'exercici), han ajudat a donar realisme al simulacre.

L'exercici, que ha començat entorn de/entorn de les 23.45 hores amb l'avís de l'emergència i que ha conclòs a les 2.43 hores, ha estat un exemple de coordinació entre Bombers de la Generalitat i Sapeurs Pompiers, Gendarmerie i Cossos i Forces de Seguretat, SEM i SMUR, operadors ferroviaris, serveis de Protecció Civil i autoritats.

En finalitzar el simulacre s'han realitzat ‘briefings en calent’ en ambdues boques del túnel. Així mateix, amb posterioritat, es confeccionarà un document de conclusions amb les aportacions de tots els participants que es presentarà al Comitè de Seguretat de la infraestructura. Aquestes conclusions s'incorporaran en una nova versió del Pla de Socors Binacional vigent, aprovat en 2010, revisat en 2014, i que està en una nova fase d'actualització. Des de l'engegada de la línia d'Alta Velocitat Figueres-Perpignan s'han realitzat ja sis simulacres en el túnel del Pertús, tant en part espanyola com a francesa, contemplant diferents escenaris.

Túnel transfronterer de tráfico mixt

La secció internacional de la línia d'Alta Velocitat entre Figueres i Perpignan té una longitud de 44,5 quilòmetres: 24,5 en territori francès i 20 quilòmetres en sòl espanyol. De tráfico mixt –passatgers i mercaderies, incloses les denominades perilloses–, en ella es troba el túnel transfronterer format per dos tubs ferroviaris units per brancs de comunicació i que compta amb els més avançats sistemes de seguretat. Cada tub està assignat a una única via construïda entre dues voreres, de manera que queda un pas lliure a cada costat de la via. El túnel del Pertús té una longitud de 8,3 quilòmetres, dels quals 7,3 estan en sòl francès. A 300 km/h, un tren d'alta velocitat creua el túnel en 100 segons.