El Govern autoritza l’adaptació del ramal de mercaderies Castellbisbal-Can Tunis per la seva explotació en ample internacional

06/02/2009

  • El pressupost de les obres, consistents en el muntatge del tercer fil en una longitud de 22 km i la creació d’un nou accés a la terminal de Can Tunis, puja a més de 19,1 M€.
  • Aquesta actuació complementa les ja executades per Adif en el marc de la construcció de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa per permetre el trànsit mixt de viatgers i mercaderies en el tram Barcelona-Perpinyà.

El Consell de Ministres ha autoritzat avui al Ministeri de Foment a licitar les obres d’adaptació del ramal de mercaderies Castellbisbal-Can Tunis per la seva explotació en ample internacional. Les obres consistiran en el muntatge del tercer fil en una longitud de 22 quilometres i en la connexió de la terminal de mercderies de Can Tunis amb el citat ramal per permetre la circulació de trenes d’ample convencional (1.668 mm) i internacional (1.435 mm).

Els treballs tenen un pressupost de 19.142.429,72 euros i seran licitats prr Adif, entitat pública empresarial adscrita al Ministeri de Foment i encarregada del desenvolupament i gestió de la xarxa ferroviària.

Aquesta actuació complementa les ja executades per Adif en el marc de la construcció de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa per permetre el trànsit mixt de viatgers i mercaderies en el tram Barcelona-Perpinyà. Entre aquestes actuacions, figura la construcció del ramal de mercaderiess Castellbisbal-Can Tunis i l’adequació del Nus de Castellbisbal mitjançant una nova variant de 5 quilometres per connectar els ramals del Vallès amb el Port de Barcelona i Can Tunis.

També complementa les obres d’adequació del ramal Castellbisbal-Mollet que duu a terme el Ministeri de Foment per permetre les circulacions dels amples convencional i internacional.

La construcció del ramal Can Tunis-Castellbisbal i l’adequació del Nus de Castellbisbal, així com l’adaptació del corredor del Vallès per a trens de tots dos amples millorarà de forma significativa les connexions nacionals i internacionals pels operadors de mercaderies i permetrà un augment de la capacitat i la regularitat d’aquesta mena de circulacions al disposar d’un corredor independent de la xarxa de Rodalies en el tram Barcelona-Martorell. 

Desenvolupament de les obres

El projecte constructiu contempla la instal·lació del tercer carril en una longitud de 22 quilometres de 60 kg/m en pràcticament tot el seu recorregut, entre la terminal de Can Tunis i la nova variant del Nus de Castellbisbal, la col·locació de noves travesses polivalents de tipus AM-05 i l’extens de 2.202,931 m3 de balaste. També es realitzaran actuacions en el sistema d’electrificació per comptabilitzar les circulacions de tots dos amples, mitjançant ajustaments en els diferents dispositius (seccionadores, agulles aèries, etc.), a més d’adaptacions de les instal·lacions de seguretat i comunicacions i operacions complementàries en el fals túnel de Can Tunis per adaptar les instal·lacions a la nova configuració.

Per part seva, a la terminal de mercaderies de Can Tunis es crearà una connexió amb el ramal mitjançant la construcció de la infraestructura i superestructura de nous desviaments d’ample mixt. Aquestes obres es complementaran amb actuacions per adequar la platja de vies de la terminal i els sistemes d’electrificació i comunicacions a la nova situació d’explotació.