El Ministeri de Foment comunica al Congrés la creació d’un comitè d’experts per al túnel Sants -La Sagrera

29/06/2010

Avui, a Madrid


D’aquesta manera, es dona compliment a la moció del Congrés que demanava que les obres no avancessin pel carrer Mallorca fins que no es pronunciés un Comitè d’experts independents 

El comitè, que es constituirà demà mateix a Barcelona, està format per prestigiosos professionals en diferents àmbits i elaborarà un informe sobre el pas del túnel de la línia d’alta velocitat a prop del temple de la Sagrada Família 

El Ministeri de Foment actuarà amb total transparència i facilitarà a la Comissió de Foment els conclusions de l’informe que s’elabori

El Ministeri de Foment s'ha reunit avui amb els representants dels grups parlamentaris que integren la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats per comunicar-los la creació d'un comitè d'experts que, a partir de demà mateix, elaborarà un exhaustiu informe sobre el túnel de la línia d'alta velocitat entre Sants i la Sagrera, la Sagrada Família i les interaccions que es poden produir entre ambdues estructures, tant durant la construcció de la línia ferroviària com del mateix temple.

Per part seva, el Ministeri de Foment, a través d'Adif, podria, si calgués, mantenir aturada la tuneladora Barcino en el pou situat en la confluència dels carrers Mallorca i Padilla.

Amb això s'acompleix la moció aprovada pel Congrés dels Diputats el passat 22 de juny, en què es demanava que les obres de l'esmentat túnel no avancessin pel carrer Mallorca fins que un Comitè d'experts independents emetés un informe sobre l'impacte de les mateixes sobre la Sagrada Família i la garantia de la seguretat dels ciutadans i dels altres edificis afectats.

Una vegada elaborat l'informe, i en un exercici de transparència i rigor, el Ministeri de Foment facilitarà les conclusions als membres de la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats.

Comitè d'experts

Es crea un comitè d'experts per estudiar el pas de la línia d'alta velocitat a l'entorn de la Sagrada Família i la Casa Milà. Aquest comitè està format per 21 professionals de reconegut prestigi en diferents àrees: geotècnia, tuneladores d'escut de pressió de terres, estructures i edificació, monuments històrics, geologia i enginyeria civil, entre altres disciplines. A més, participaran tècnics d'Adif, de la Generalitat de Catalunya i de l'Ajuntament de Barcelona, així com de l'empresa independent Intemac, especialitzada en patologies i edificació que porta treballant en el projecte des dels seus inicis.

Formen part d'aquest comitè:

• Rolf Katzembach (Doctor i Màster en Enginyeria Civil i professor en la Universitat Tècnica de Darmstadt, Alemanya);
• Mathias Vogler (Doctor i Màster en Enginyeria Civil per la Universitat de Darmstadt, Alemanya, i membre de la International Society for Soil Mechanics and Geotechnical Engineering i de la International Tunnelling Association);
• Pere Roca (Doctor en Enginyeria Civil, membre d'Icomos i professor de Mètodes de Construcció en la Universitat Politècnica de Catalunya);
• Wolfram Jäger (Doctor en Enginyeria Civil);
• Felipe Mendaña (Doctor en Enginyeria Civil, Universitat de Madrid);
• José Gómez Cabrera (enginyer de Minas i expert en túnels);
• Raúl Rodríguez (enginyer civil, director de l'àrea de Rehabilitació i Patologia d'Intemac);
• Justo Díaz Lozano (enginyer civil, director de la divisió de Disseny de Projectes d'Intemac);
• Daniel Arias (degà de la Facultat de Geologia de la Universitat d'Oviedo);
• Eduardo Alonso Pérez d'Ágreda (Doctor en Enginyeria Civil, professor d'Enginyeria Geotècnica en la UPC i membre de la Real Academia d'Enginyeria d'Espanya);
• Alberto Ledesma (Doctor en Enginyeria Civil, professor d'Enginyeria Geotècnica en la UPC);
• Ángel Aparicio (Doctor en Enginyeria Civil, professor del departament d'Estructures en la Universitat Politècnica de Catalunya);
• Gonzalo Ramos (Doctor en Enginyeria Civil, professor de Mètodes de Construcció en la UPC);
• Manuel Valdés (enginyer civil, director d'Infraestructures de l'Ajuntament de Barcelona);
• Antoni Gens (Doctor en Mecànica de Sòls, professor del departament de Terres i Cartografia en la UPC);
• Johan W. Bosch (enginyer civil, professor del departament d'Enginyeria Civil de la Universitat de Delft, Holanda);
• Robert Mair (Doctor en Enginyeria Civil, professor d'Enginyeria Geotècnica a la Universitat de Cambridge, El Regne Unit, i cap del departament d'Enginyeria Civil i Mediambiental);
• Alfred Haak (Doctor en Enginyeria Civil, membre del comitè de STUVA);
• Markus Thewes (Doctor en Enginyeria Civil, Universitat de Wuppertal, Alemanya);
• Xavier Flores (enginyer civil, director general d'Infraestructures, Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya);
• Rafael Rodríguez (enginyer civil, director de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, Adif).

Els objectius del comitè d'experts són la supervisió de la construcció i la monitorització, l'anàlisi dels resultats obtinguts, l'estudi de les mesures adoptades per a la protecció de Casa Milà de conformitat amb l'informe d'Intemac, la monitorització contínua de la Sagrada Família i Casa Milà, l'anàlisi de la mitigació de les vibracions i informar Unesco/Icomos sobre el desenvolupament dels treballs. Aquest comitè realitzarà informes de seguiment mensual que el Ministeri de Foment posarà a disposició de la Comissió de Foment.

El Ministeri de Foment, a través d'Adif, col•laborarà en qualsevol moment amb el comitè, facilitant tota la informació i documentació necessària perquè els seus components puguin realitzar els treballs amb plena independència, exactitud, rigor i exhaustivitat.